Social media is een groeiende factor in de maatschappij. Het is in feite een verzamelnaam voor alle verschillende applicaties of internet-toepassingen waarmee de gebruikers informatie met elkaar kunnen delen. Vaak gaat dit op een gemakkelijke manier die voor iedereen bereikbaar is. Interactie is daarbij een belangrijke pijler. Naast tekstuele informatie kan er tegenwoordig ook beeld-, videomateriaal of muziek worden gedeeld. Social media is de laatste tijd erg in populariteit gegroeid.

Eén van de meest bekendste social media is Facebook. Met zo’n 800 miljoen gebruikers per dag is het platform de grootste speler van de sociale platforms. Facebook  is in een relatief korte tijd uitgegroeid tot een bedrijf van wereldniveau met als missie om iedereen ter wereld een kans te geven om met elkaar in contact te komen.

 

Geschiedenis

De bedenker en maker van Facebook Mark Zuckerberg zette in 2003 een website op waarbij studenten elkaar cijfers konden geven op basis van hun uiterlijk. Hij noemde de site “Facemash”. Vervolgens werkte hij dit idee verder uit door meerdere functies aan de site toe te voegen. Zo bedacht hij onder meer dat studenten verschillende dingen van elkaar willen weten zoals wie er met wie omgaat of wie er een relatie heeft. Na deze aanpassingen veranderde hij de naam in “Thefacebook” om er vervolgens “Facebook” van te maken.

Facebook werd al gauw erg populair onder jongeren die op de universiteit zaten. Toen Zuckerberg ook mensen buiten de universiteit liet registreren werd de site erg snel groter.

 

Beursgang Facebook

Bij de beursgang van Facebook op 18 mei 2012 werd er van te voren erg getwijfeld door beleggers. Er ontstond veel commotie en de koers starten aan het begin goed. Echter kelderde deze alweer gauw doordat de hype ophield. Critici beschreven dit principe als een grote internetbel die net als een luchtbel kon klappen. Er werden vooral veel vragen gesteld bij het huidige verdienmodel van Facebook wat bestaat uit advertentie-inkomsten.  Dit was naar de mening van de critici niet voldoende om een succesvolle beursgang te kunnen creëren. Na een ietwat moeizame start op de Amerikaanse Nasdaq begon het vertrouwen in het aandeel verder te stijgen nadat de negatieve verwachtingen positief uitvielen.

 

Het bestuur

Ook na de beursgang blijf de uitvinder Mark Zuckerberg aan de leiding. Naast het 57 procent stemrecht van Zuckerberg wordt het bedrijf gecontroleerd op een manier waarbij er geen commissie bestaat die over de beloning gaat. Het hebben van meer dan 50 procent stemrecht stelt Zuckerberg in staat om ook beslissingen te nemen die niet meteen in het voordeel zijn van de aandeelhouders. Zo zullen niet per se alle beslissingen vanuit financieel oogpunt worden genomen.

 

Beleggen in Facebook

Het is vandaag de dag niet meer zo lastig om zelf te gaan beleggen. Zeker met de komst van de internetbrokers wordt het erg gemakkelijk om eigenhandig aandelen aan te schaffen. Het handelen in aandelen van Facebook is erg interessant. Het online platform is na Google het meest bezochte platform ter wereld. De advertentie-inkomsten groeien nog steeds dagelijks. Daarnaast wordt er binnen Facebook ook continu geïnnoveerd. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe messenger-app die laatst is geïntroduceerd.

 

Facebook-feiten

Facebook kenmerkt zich door een aantal feiten. Hier staan er een paar op een rijte:

  • Facebook kent ruim 900 miljoen actieve gebruikers. Wanneer al deze gebruikers met elkaar een land zouden vormen zou het op China en India na het grootste land ter wereld vormen. Facebook heeft de meeste gebruikers in de Verenigde Staten.
  • Ongeveer de helft van alle gebruikers (488 miljoen) maken ook gebruik van de mobiele applicatie van Facebook.
  • Er worden elke dag meer dan 300 miljoen foto’s op het online platform geüpload.
  • Gemiddeld genomen heeft elke gebruiker 130 vrienden.
  • Er zijn meer dan 7 miljoen websites die gebruik maken van de applicaties van Facebook.
  • Facebook heeft in het verleden tevergeefs geprobeerd om Twitter over te nemen.