In de sociologie worden mensen die zijn geboren in de jaren ’80 en ’90 aangeduid als “generatie Y”. Deze generatie is ontstaan uit de generatie “babyboomers” die na de oorlog massaal werden geboren. De generatie groeide op in economische voorspoed. Hieruit ontstond een zelfverzekerde, optimistische generatie die ten alle tijden gewend is om zijn zin te krijgen. Er wordt vaak gekeken naar de verschillen tussen de twee generaties. Dit artikel zal zich focussen op het bestedingsgedrag van generatie Y en wat voor werking dit heeft op de samenleving.

 

Verschillende generaties

De mentaliteit van generatie Y verschilt veelal van de voorgaande generatie. Deze generatie heeft nooit armoede gekend en ziet de financiële waarde van geld niet in. Geld komt binnen en gaat weer de deur uit. Waarom sparen, je leeft toch maar één keer? Ze gaan ervan uit dat ze altijd wel weer een manier vinden om nieuw geld te verdienen.

In deze dergelijke situatie komt het gezegde van George Orwell (een Britse schrijver, journalist en criticus uit de twintigste eeuw) naar boven: “Elke willekeurige generatie verbeeldt zich intelligenter te zijn dan de voorgaande generatie en wijzer te zijn dan de volgende generatie”. Hiermee doelde hij dus op het feit jongvolwassene zich vaak intelligenter voordoen dan hun ouders, maar zich wijzer voelen dan hun kinderen.

Online communicatie

Generatie Y kan moeilijk zonder internet bestaan. De jongeren zijn opgegroeid gedurende het ontstaan van Google en inmiddels heeft de technologische vooruitgang ervoor gezorgd dat we in een informatiesamenleving wonen. Generatie Y is gewend aan snelle en vlotte communicatie dat veelal online plaatsvindt.

De generatie is ook continu aan het multitasken om zoveel mogelijk in een korte periode te kunnen bereiken. Kwantiteit staat hierbij nogal wel eens boven kwaliteit. Dit heeft mede te maken met het feit dat deze generatie niet goed kan plannen.

Op de werkvloer

Generatie Y wordt vaak aangeduid met termen als flexibel, multitaskend en het vermogen om te werken met hedendaagse technologie. Wat betreft een baan is generatie Y vrij veeleisend. Er wordt in eerste instantie voor geld gewerkt, maar daarnaast hechten ze ook waarde aan uitdaging, sfeer en waardering.

Er wordt daarnaast ook veel waarde aan persoonlijkheid en authenticiteit gehecht. Hierdoor vervaagd de lijn tussen werk en privé. Er wordt te allen tijde op dezelfde manier gereageerd, zowel thuis als op het werk. Er wordt ook pas autoriteit verstrekt wanneer iemand zichzelf bewezen heeft.

Merkkleding

Waar merkkleding vroeger een manier was waarop de rijke zich van de arme kon onderscheiden, draagt heel generatie Y dure merkkleding. Het dragen van dure kleding en schoenen is de nieuwe standaard geworden. Schoenmerken als Adidas of Nike vormen dan ook het alledaagse straatbeeld.

Naast dure kleding houdt de generatie er verder ook een dure levensstijl aan over. Niets doen in het weekend is geen mogelijkheid en alles kost geld. Er is een continue zoektocht naar bevrediging op alle verschillende terreinen van het leven.

Winkelgedrag

Waar de babyboomers op zoek waren naar kortingen en afgeprijsde artikelen, om op deze manier geld te besparen op de inkopen. Bij Generatie Y is dit geen issue. Vaak wordt winkelen ervaren als vrijetijdsbesteding in plaats van noodzakelijk. Kortingen en andere financiële meevallers zullen niet worden vermeden, maar er zal ook niet actief naar worden gezocht.

Interesse in persoonlijke financiële situatie

Vele jongeren hebben momenteel weinig tot geen spaartegoeden. Geld sparen of beleggen wordt dan ook erg weinig gedaan. Daarbij komt dan ook nog eens een studieschuld waar in de toekomst mee zal worden gehandeld.

Echte keuzes worden dan ook liever uit de weg gegaan of verschoven naar de toekomst. Dit is uit angst om het veilige gevoel van de comfortzone niet te verlaten. Vanaf jongs af aan wordt de generatie dan ook verteld hoe goed ze het wel niet hebben en dankbaar te moeten zijn voor al hun mogelijkheden.